Alufelni javítása: Ha a kerék nem kerek
“Azok a jó magyar utak…” mondattal kezdte nemrég egyik ismerősöm, amikor azzal hívott fel, hogy az alig pár hete vásárolt felnijét már javítani kellett, mert az autópályán nagyobb sebességnél enyhe vibrációt érzett a kormányon. Így el is ment a szerelőhöz, ahol az átvizsgálás során megállapították, hogy az egyik felnin enyhe deformáció észlelhető – no nem szabad szemmel, hanem miután gépre tették egyenként a kerekeket.
Megjegyezném gyorsan, hogy a felni újonnan vásárolt és kiváló minőségű, a drágább fajtából. Az egész egy kátyúnak köszönhető. Egy véletlen, ami sajnos bárkivel előfordulhat nap mint nap és ha ott azonnal nem észlelünk semmi rendellenességet, akkor megyünk is tovább az úton. Az ilyen károsodás később derül ki – jobb esetben centírozásnál, amikor a gumisnál cseréljük a gumikat a szezonnak megfelelően.
A Green Car Szerviz munkatársaitól tudom, hogy sajnos ez egy gyakran előforduló probléma és sokan keresik fel őket emiatt is. A műhely vezetője, Ghimán Lajos elmondta, hogy miért fontos ezeket a sérüléseket mielőbb orvosolni. Ugyanis a dolog hátterében nem pusztán egy kellemetlenség (kormány rázkódása vagy a gumik levegővesztése) lapul, hanem sokkal komolyabb következményei lehetnek ennek a hibának. Azt mindenki tudja, hogy a futófelület épsége nagyon fontos, hisz ez a kontakt az úttest és autónk között.
És ha ez a kontakt nem ideális, akkor az akár balesethez is vezethet, valamint ez a bizonyos “vibráció” komoly károkat okozhat a gépjármű többi alkatrészében: a felni tovább sérülhet és már javításra nem lesz alkalmas, sérülhet a gumi, a kormánymű és megannyi alkatrész, ami a futómű egységét alkotja.
Tehát ha nem fordulunk mielőbb szakemberhez
… úgy később mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk. A beszélgetést követően a próbapadhoz kísért és megmutatta hogyan is néz ki egy felnigörgőzés. Egy ilyen próbapad meglehetősen pontos mérési adatokat mutat, a legkisebb deformálódás is kimutatható századmilliméteres pontossággal. Ha a megforgatott felni körívén a műszer hibát észlel, akkor biztosak lehetünk benne, hogy ez a kerék nem egészen kerek.
Ezután következett a hengeres-prés, amelyben 8 tonnányi, azaz 80 000 N erővel, hengerek között forgatva préselik kerekre az eldeformálódott felniket. Végezetül újabb mérés következett, amiből megállapíthattuk, hogy a felni újra használatra alkalmas.
Ha már ott voltam a műhelyben, egyszerűen nem mehettem el az ügyféltérben kiállított felnik mellett. Van itt minden! – az esztétikus utcaitól az igazán sportos, valódi versenydarabokig. Mind prémium minőségű, a legnevesebb gyártók portékája, mindenféle típusban, színben, formában.
Persze a teljes választék kiállítása lehetetlen lenne
… így ami nincs ott, azt meg lehet találni a webshopban. Aki igazán feltűnővé és egyedivé akarja varázsolni a verdáját, az általában a felnivel kezdi. Korábbi cikkemben már említettem, hogy miért nem érdemes olcsó utánzatokat használni. Ha igényes vagy önmagadra, akkor ebben a kérdésben sem teheted lejjebb azt a bizonyos mércét. Miután sikerült kiválasztani a Neked tetszőt, a műhely munkatársai segítenek a megfelelő paraméterek kiválasztásában, gumit is vehetsz rájuk helyben és máris gurulhatsz velük.
Tipp: Egy járdaszegély vagy kátyú ütése után érdemes meglátogatni a szervizt, hogy ellenőrizzék nem történt-e nagyobb baj, hisz ezzel további károkat – és költségeket kerülhetünk el. Szezonális gumicsere alkalmából is kérjünk centírozást, ha azt a gumis nem teszi magától. Sokan azt mondják, hogy “öregapáink sem centíroztak, otthon cserélték maguknak a kerekeket”. Igen ám, de “öregapáinknak” nem is volt rá lehetőségük, így ha valamelyik felni deformálódott, akkor újat kellett beszerezni.
Villásek Róbert
Önnek milyen autója van?
Kérjen egyedi ajánlatot még ma!
Ne hagyja, hogy autói műszaki gondjai késleltessék üzleti tevékenységét! Mi minden flottának egyedi megoldásokat kínálunk, és biztosítjuk, hogy az Ön autói mindig kiváló állapotban legyenek.
Keresse kollégánkat, és kérjen személyre szabott árajánlatot! Tegye meg az első lépést flottája gondtalan üzemeltetése felé!