E10 – a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

A közelmúltban többen is megkerestek azzal a kérdéssel, “hogy jön az új benzin, mi lesz most az autómmal?” Nagyon sokan már most is félnek attól, hogy jövőre tönkreteszi a benzines autójukat az új üzemanyag. Leírom néhány mondatban, hogy mit is érdemes erről az új jelölésről tudni, hogy a különböző forrásokból származó tévhiteket tisztán megértse mindenki.

E10 - a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

A 95-ös benzin változik január 1-től – az eddigi E5 jelölés a töltőpisztolyokon E10-re változik. Ez azt jelenti, hogy az új EU-s előírásnak megfelelően 10 térfogatszázaléknyi biokomponens lesz a benzin tartalma az eddigi 5 helyett. Magyarul – kétszeresére nő a bioetanol mennyisége. Ezt azért csinálják, hogy kisebb mennyiségű égéstermék kerüljön a levegőbe, mert a bioetanol (ismertebb nevén etil-alkohol) növényi eredetű. Főként a cukrot vagy keményítőt tartalmazó növényekből nyerik elő, amik a fejlődésük során szén-dioxidot kötnek meg és végülis ugyanez kerül majd vissza a légkörbe.

Mi történik a benzines autókkal, ha az “új benzint” tankoljuk már januártól?

Sajnos a régebbi autókat érinti leginkább. Nehézkes indítás vagy akár komolyabb gond is adódhat az üzemanyag-ellátó rendszerben. Ugyanis az alkohol vízmegkötő tulajdonsága jelentősen felgyorsítja a fémalkatrészek korrózióját. Elsősorban érinti ez azokat az autókat, amelyek fémtankkal vannak szerelve, de gondoljunk itt most a motorosokra is… Ugye?

Emellett a másik probléma abból adódik, hogy az alkohol erős oldószer. Vagyis az üzemanyagrendszerben megtalálható alkatrészeszekben az évek során összegyűlt lerakódásokat idővel feloldja és a szennyeződés a kényesebb pontokon (mint például a befecskendező rendszer vagy a karburátor) okozhat majd dugulást. A másik probléma pedig az, hogy nem minden autó műanyag- és gumialkatrésze tud ellenállni ennek és megnyúlást, elöregedést okozhatnak, ami által ezek elvesztik a tömítőképességüket. És ha már tél – akkor azt is érdemes megemlíteni, hogy az indításnál is okozhat némi kellemetlenséget.

E10 - a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

Mely autókat érinti?

A Fordosok körében többen is megkérdezik – főleg az 1,8-as SCi benzinmotorral szerelt gépjármű tulajdonosok -, hogy veszélyben vannak-e? Igen. A magasnyomású befecskendező rendszer dugulása miatt veszélyeztetettek. A legtöbb 2000 előtt gyártott benzines olasz (Alfa Romeo, Fiat …) és francia (Peugeot, Renault) is hasonló cipőben jár, az újabbak elvileg fel vannak készítve már erre, akárcsak a Chevrolet 2005 utáni modelljei. A Volkswagen csoport FSI motorjaival szerelt autóinál szintén nem ajánlott az új üzemanyag, akárcsak az Opel 2,2-es szívvel ketyegőnél sem. A hazánkban gyártott oly sok korai Suzuki és Opel viszont nem veszélyeztetett.

De mi van a retro-vasakkal?

Hazánkban számos klasszikus fut az utakon OT rendszámmal. Ezeknek az autóknak már csak az eszmei értékük és a fenntartásuk is nagyon magas – ők sajnos kifejezetten veszélyben vannak.

Mit tankoljunk?

Itt jön egy érdekes csavar – az előírások szerint a 95-ös oktánszámú üzemanyagnak kell tartalmaznia a 10 térfogatszázaléknyi biokomponenst, vagyis a prémium üzemanyagokra való kiterjesztés a forgalmazóktól függ majd.

Villásek Róbert

Tipp: A Greencar Prémium szerviz szakemberei azt tanácsolják, hogy a 10 évnél idősebb benzinmotorral szerelt autók tulajdonosai ellenőriztessék az üzemanyagrendszer állapotát, rendszeresen cseréljék az üzemanyagszűrőt és igyekezzenek a benzintankban minél több üzemanyagot hagyni a két tankolás között, mert így kisebb az esélye annak, hogy a szennyeződések dugulást okozzanak.

Önnek milyen autója van?

Akciós szervizajánlataink

Ismerkedjen meg Ön is különleges és kedvezményes ajánlatainkkal, melyeket online bejelentkezve vehet igénybe!

Akciós Ajánlataink

Önnek miben segíthetünk?

Ha Önnek sincs ideje várni és igényli a minőséget, a pénztárcabarát márkafüggetlen szolgáltatásokat – hívjon minket bizalommal!