E10 – a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

A közelmúltban többen is megkerestek azzal a kérdéssel, “hogy jön az új benzin, mi lesz most az autómmal?” Nagyon sokan már most is félnek attól, hogy jövőre tönkreteszi a benzines autójukat az új üzemanyag. Leírom néhány mondatban, hogy mit is érdemes erről az új jelölésről tudni, hogy a különböző forrásokból származó tévhiteket tisztán megértse mindenki.

E10 - a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

A 95-ös benzin változik január 1-től – az eddigi E5 jelölés a töltőpisztolyokon E10-re változik. Ez azt jelenti, hogy az új EU-s előírásnak megfelelően 10 térfogatszázaléknyi biokomponens lesz a benzin tartalma az eddigi 5 helyett. Magyarul – kétszeresére nő a bioetanol mennyisége. Ezt azért csinálják, hogy kisebb mennyiségű égéstermék kerüljön a levegőbe, mert a bioetanol (ismertebb nevén etil-alkohol) növényi eredetű. Főként a cukrot vagy keményítőt tartalmazó növényekből nyerik elő, amik a fejlődésük során szén-dioxidot kötnek meg és végülis ugyanez kerül majd vissza a légkörbe.

Mi történik a benzines autókkal, ha az “új benzint” tankoljuk már januártól?

Sajnos a régebbi autókat érinti leginkább. Nehézkes indítás vagy akár komolyabb gond is adódhat az üzemanyag-ellátó rendszerben. Ugyanis az alkohol vízmegkötő tulajdonsága jelentősen felgyorsítja a fémalkatrészek korrózióját. Elsősorban érinti ez azokat az autókat, amelyek fémtankkal vannak szerelve, de gondoljunk itt most a motorosokra is… Ugye?

Emellett a másik probléma abból adódik, hogy az alkohol erős oldószer. Vagyis az üzemanyagrendszerben megtalálható alkatrészeszekben az évek során összegyűlt lerakódásokat idővel feloldja és a szennyeződés a kényesebb pontokon (mint például a befecskendező rendszer vagy a karburátor) okozhat majd dugulást. A másik probléma pedig az, hogy nem minden autó műanyag- és gumialkatrésze tud ellenállni ennek és megnyúlást, elöregedést okozhatnak, ami által ezek elvesztik a tömítőképességüket. És ha már tél – akkor azt is érdemes megemlíteni, hogy az indításnál is okozhat némi kellemetlenséget.

E10 - a jelölés, amitől rettegnek a benzinesek

Mely autókat érinti?

A Fordosok körében többen is megkérdezik – főleg az 1,8-as SCi benzinmotorral szerelt gépjármű tulajdonosok -, hogy veszélyben vannak-e? Igen. A magasnyomású befecskendező rendszer dugulása miatt veszélyeztetettek. A legtöbb 2000 előtt gyártott benzines olasz (Alfa Romeo, Fiat …) és francia (Peugeot, Renault) is hasonló cipőben jár, az újabbak elvileg fel vannak készítve már erre, akárcsak a Chevrolet 2005 utáni modelljei. A Volkswagen csoport FSI motorjaival szerelt autóinál szintén nem ajánlott az új üzemanyag, akárcsak az Opel 2,2-es szívvel ketyegőnél sem. A hazánkban gyártott oly sok korai Suzuki és Opel viszont nem veszélyeztetett.

De mi van a retro-vasakkal?

Hazánkban számos klasszikus fut az utakon OT rendszámmal. Ezeknek az autóknak már csak az eszmei értékük és a fenntartásuk is nagyon magas – ők sajnos kifejezetten veszélyben vannak.

Mit tankoljunk?

Itt jön egy érdekes csavar – az előírások szerint a 95-ös oktánszámú üzemanyagnak kell tartalmaznia a 10 térfogatszázaléknyi biokomponenst, vagyis a prémium üzemanyagokra való kiterjesztés a forgalmazóktól függ majd.

Villásek Róbert

Tipp: A Greencar Prémium szerviz szakemberei azt tanácsolják, hogy a 10 évnél idősebb benzinmotorral szerelt autók tulajdonosai ellenőriztessék az üzemanyagrendszer állapotát, rendszeresen cseréljék az üzemanyagszűrőt és igyekezzenek a benzintankban minél több üzemanyagot hagyni a két tankolás között, mert így kisebb az esélye annak, hogy a szennyeződések dugulást okozzanak.

Segíthetünk? Hívjon minket!

Prémium Autószerviz Budapest – Ha Önnek sincs ideje várni, és igényli a pénztárcabarát autószerelői szolgáltatásokat!

Ön volt már nálunk és ajánlana minket?

Ha van egy perce, ossza meg oldalunkat barátaival, ismerőseivel: