Pár hasznos gondolat a gumiabroncsok életkoráról

Ha megkérdeznénk a gumisokat, melyek a legidegesítőbb kérdések, amelyeket a vásárlók feltehetnek, nagy eséllyel pályázna két kérdés: Mi az abroncs DOT száma? Hány éves az abroncs, amit el akarnak adni nekem? Mindkét kérdés jogos a vásárlótól, azonban sokszor a megválaszoláskor már tudjuk, mi lesz a következő kérdés. Úgyhogy úgy döntöttünk, összeszedjük a legfontosabb információkat és ezzel lerántjuk a leplet az abroncsok életkoráról!

Prémium Autószerviz Budapest Gumiabroncs Szerelés és Értékesítés

Kezdjük a legelején, mi is az a DOT-szám és hol találjuk meg?

A DOT szám a gumiabroncs külső oldalán található jelölés, amely 4 karakterből áll: az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet adja meg. Tehát ha valakinek a DOT száma 2118, akkor azt az abroncsot 2018-ban, a 21. hétben gyártották. Nem szeretnénk senkit sem elszomorítani, de nem sok a valószínűsége annak, hogy egy 2118-as DOT számmal rendelkező abroncsot tud megvásárolni 2019. második hetében.

Hány éves akkor valójában a gumiabroncsom?

Hogy maradjunk a 2118-as DOT-számnál, habár valóban 2018 21. hetében jött le a futószalagról az az abroncs, az élettartama azonban abban a percben kezdődik, amikor elkezdjük használni. Ugyanis a megfelelő körülmények között történő gumiabroncs tárolásnál nem jelent hátrányt, ha egy vagy két évvel ezelőtt gyártott abroncsról van szó.

De mit mond minderről a szakma?

A legfontosabb, amit tisztáznunk kell, hogy az abroncsok nem gyorsan romló termékek. A szakemberek egységes véleménye, hogy egy gumiabroncs élettartama 10 év. A gyártástól számított 3 évig „frissen gyártott” gumiabroncsról beszélünk, 5 éves koráig „újról”. Egy 5 évig szakszerűen tárolt új, tehát még nem használt abroncs felszerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal és további 5 évig még használható.

Az ADAC (német autóklub) összehasonlításában például újonnan gyártott és három éve raktárban tartott gumiabroncsokat tesztelt. A vizsgálat alapján megállapították, hogy az abroncsok között nincs teljesítménybeli különbség. Egy szaudi kutatás során megvizsgálták miként viselkedik a gumiabroncs 40 °C-on való tárolás közben, illetve 40.000 km megtétele alatt. A tanulmány során a gumi futófelület fizikai tulajdonságait vizsgálták. A vizsgálatok után a kutatók megállapították, hogy magas hőmérsékleten (40°C-on) tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40.000 kilométert futott felszerelt abroncs. Összegezve, az egy évig használt gumiabroncs ugyanannyira számít öregnek, mint egy 10 évig tárolt.

Prémium Autószerviz Budapest Gumiabroncs Szerelés és Értékesítés

Mit mondanak a gyártók?

A Nokian legújabb anyagából például kiderül, hogy a Nokian gumiabroncsok ajánlott élettartama 6 év, a maximális élettartama pedig 10 év. A Skandináv Abroncs- és Kerék Szervezet (STRO) 2018-as adatgyűjtése során megállapították, hogy a megfelelően tárolt gumiabroncsok a gyártási időpontjuktól számított három éven belül még újnak tekinthetőek! A VTI-vel (Svéd Nemzeti Közúti és Közlekedési Kutatóintézettel) közösen végzett független gumiabroncs teszten pedig az is kiderült, hogy a három éves gumiabroncs jégen történő tapadása megegyezik egy új gumiabroncs szintjével.

Akkor mégis miért lett felkapott téma az abroncsok élettartama és a DOT-szám?

Sajnos a média sokszor nem megfelelően kommunikálta a DOT-szám jelentőségét. Ebből következik, hogy sokan úgy gondolják, hogy a DOT-szám alapján a legfiatalabb gyártású gumiabroncsot kell választani, azonban ez a megállapítás téves. Nem egy romlandó termékről beszélünk, aminek lejár a szavatossága.

A fentieknél sokkal fontosabb tehát az a kérdés, hogy megfelelő körülmények között történt-e a gumiabroncsok tárolása. Felszerelés előtt a raktárakban a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve és a raktárhelyiségben viszonylag kis hőmérséklet ingadozásnak van kitéve. A gumiabroncsokat úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül végezze a dolgát. A normális, rendeltetésszerű használat során különböző hőhatások és terhelések érik, amelyek által öregedésnek indul a gumiabroncs. Még akkor is használatban van, ha a jármű felfújt gumiabroncsokon áll.

Összefoglalva tehát, a termék gyártási ideje helyett, a gumiabroncs felszerelésének időpontja számít igazán az öregedés szempontjából!

Ha pedig többet szeretnél megtudni a gumiabroncs karbantartásról, akkor olvasd el a hogyan tartsam karban gumiabroncsaimat cikkünket!

Önnek milyen autója van?

Akciós szervizajánlataink

Ismerkedjen meg Ön is különleges és kedvezményes ajánlatainkkal, melyeket online bejelentkezve vehet igénybe!

Önnek miben segíthetünk?

Ha Önnek sincs ideje várni és igényli a minőséget, a pénztárcabarát márkafüggetlen szolgáltatásokat – hívjon minket bizalommal!