Pár hasznos gondolat a gumiabroncsok életkoráról
Ha megkérdeznénk a gumisokat, melyek a legidegesítőbb kérdések, amelyeket a vásárlók feltehetnek, nagy eséllyel pályázna két kérdés: Mi az abroncs DOT száma? Hány éves az abroncs, amit el akarnak adni nekem? Mindkét kérdés jogos a vásárlótól, azonban sokszor a megválaszoláskor már tudjuk, mi lesz a következő kérdés. Úgyhogy úgy döntöttünk, összeszedjük a legfontosabb információkat és ezzel lerántjuk a leplet az abroncsok életkoráról!
Kezdjük a legelején, mi is az a DOT-szám és hol találjuk meg?
A DOT szám a gumiabroncs külső oldalán található jelölés, amely 4 karakterből áll: az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet adja meg. Tehát ha valakinek a DOT száma 2118, akkor azt az abroncsot 2018-ban, a 21. hétben gyártották. Nem szeretnénk senkit sem elszomorítani, de nem sok a valószínűsége annak, hogy egy 2118-as DOT számmal rendelkező abroncsot tud megvásárolni 2019. második hetében.
Hány éves akkor valójában a gumiabroncsom?
Hogy maradjunk a 2118-as DOT-számnál, habár valóban 2018 21. hetében jött le a futószalagról az az abroncs, az élettartama azonban abban a percben kezdődik, amikor elkezdjük használni. Ugyanis a megfelelő körülmények között történő gumiabroncs tárolásnál nem jelent hátrányt, ha egy vagy két évvel ezelőtt gyártott abroncsról van szó.
De mit mond minderről a szakma?
A legfontosabb, amit tisztáznunk kell, hogy az abroncsok nem gyorsan romló termékek. A szakemberek egységes véleménye, hogy egy gumiabroncs élettartama 10 év. A gyártástól számított 3 évig „frissen gyártott” gumiabroncsról beszélünk, 5 éves koráig „újról”. Egy 5 évig szakszerűen tárolt új, tehát még nem használt abroncs felszerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal és további 5 évig még használható.
Az ADAC (német autóklub) összehasonlításában például újonnan gyártott és három éve raktárban tartott gumiabroncsokat tesztelt. A vizsgálat alapján megállapították, hogy az abroncsok között nincs teljesítménybeli különbség. Egy szaudi kutatás során megvizsgálták miként viselkedik a gumiabroncs 40 °C-on való tárolás közben, illetve 40.000 km megtétele alatt. A tanulmány során a gumi futófelület fizikai tulajdonságait vizsgálták. A vizsgálatok után a kutatók megállapították, hogy magas hőmérsékleten (40°C-on) tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40.000 kilométert futott felszerelt abroncs. Összegezve, az egy évig használt gumiabroncs ugyanannyira számít öregnek, mint egy 10 évig tárolt.
Mit mondanak a gyártók?
A Nokian legújabb anyagából például kiderül, hogy a Nokian gumiabroncsok ajánlott élettartama 6 év, a maximális élettartama pedig 10 év. A Skandináv Abroncs- és Kerék Szervezet (STRO) 2018-as adatgyűjtése során megállapították, hogy a megfelelően tárolt gumiabroncsok a gyártási időpontjuktól számított három éven belül még újnak tekinthetőek! A VTI-vel (Svéd Nemzeti Közúti és Közlekedési Kutatóintézettel) közösen végzett független gumiabroncs teszten pedig az is kiderült, hogy a három éves gumiabroncs jégen történő tapadása megegyezik egy új gumiabroncs szintjével.
Akkor mégis miért lett felkapott téma az abroncsok élettartama és a DOT-szám?
Sajnos a média sokszor nem megfelelően kommunikálta a DOT-szám jelentőségét. Ebből következik, hogy sokan úgy gondolják, hogy a DOT-szám alapján a legfiatalabb gyártású gumiabroncsot kell választani, azonban ez a megállapítás téves. Nem egy romlandó termékről beszélünk, aminek lejár a szavatossága.
A fentieknél sokkal fontosabb tehát az a kérdés, hogy megfelelő körülmények között történt-e a gumiabroncsok tárolása. Felszerelés előtt a raktárakban a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve és a raktárhelyiségben viszonylag kis hőmérséklet ingadozásnak van kitéve. A gumiabroncsokat úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül végezze a dolgát. A normális, rendeltetésszerű használat során különböző hőhatások és terhelések érik, amelyek által öregedésnek indul a gumiabroncs. Még akkor is használatban van, ha a jármű felfújt gumiabroncsokon áll.
Összefoglalva tehát, a termék gyártási ideje helyett, a gumiabroncs felszerelésének időpontja számít igazán az öregedés szempontjából!
Ha pedig többet szeretnél megtudni a gumiabroncs karbantartásról, akkor olvasd el a hogyan tartsam karban gumiabroncsaimat cikkünket!